Hoe sta je er voor

je huidige situatie is belangerijk om te weten, zo kun je straks je vooruitgang zien. Verder
is het belangerijk dat je het juiste dieet kiest en een sport die jij leuk vind.
Er zijn drie manieren om dit te doen, het beste is om ze alle drie te gebruiken.

BMI

Het BMI oftewel, Body Mass Index, is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. Dit doe je door je lichaamsgewicht ,in kilo’s, te delen door je lengte in het kwadraat. De uitkomst van die formule geeft aan of dat je te licht of te zwaar bent. Zorg dus dat je erachter komt hoe lang je precies bent en weeg jezelf. Het beste kun je jezelf wegen vlak nadat je bent opgestaan. dan heb je nog niets binnengekregen.

Je kunt deze formule gebruiken voor het berekenen van je BMI:
Gewicht in kilogram / (Lengte in meter * Lengte in meter)

Vetpercentage

Niet alleen je BMI en gewicht zeggen iets over je gezondheid. Hoe hangt ook af van de hoeveelheid vet in je lichaam. zo kunnen slanke mensen toch last hebben van buikvet. en iemand met een hogere spiermassa zal ook te zwaar zijn volgens het BMI. Daarom is het handig om uit te vinden of je teveel lichaamsvet hebt en dat kun je doen op verschillende manieren. Je kunt een weegschaal nemen, die het vetpercentage kan weergeven en vetmeter is een nauwkeurig apparaatje dat je in je hand houdt en dat lichaamsvet meet, net als een weegschaal

  • Je kunt zelf je vetpercentage meten met bijvoorbeeld een huidplooimeter.
  • Weten wat je vetpercentage is, geeft veel nuttige informatie over je gezondheid. Een hoog percentage aan lichaamsvet brengt
  • gezondheidsrisico's met zich mee. Met deze informatie kun je gericht werken aan afvallen en het kwijtraken van vet.

Buikomtrek meten

Maar ook het meten van je buikomtrek is belangerijk. Zo spoor je de gevaarlijkste soort vet op: visceraal vet. Dat bevindt zich rondom je organen en is schadelijk voor je gezondheid. Dit meet je eenvoudig met een meetlint. Leg het meetlint op de blote huid tussen de onderste ribben en de bovenkant van je bekken. Adem normaal in en dan uit en meet je buikomtrek. Je zou het meetlint niet strak moeten aantrekken.