Opdracht e-sport

ralph silooy - wikipedia

Door: Ralph Silooy en Menno van Oers Docent: T. Kloet (KLT)

  • 1B.

    E-sports wordt tegenwoordig steeds populairder. Toen het net was ontstaan werd er nog niet zo serieus mee omgegaan als nu. E-sports is eigenlijk gewoon competitief gamen. Kijk bijvoorbeeld naar FIFA, er is nu een hele E-divisie omheen gemaakt om op het hoogste niveau te kunnen spelen. Het is begonnen in de jaren 50 van de 20e eeuw, het begon toen bijvoorbeeld met sporten als dammen en schaken. Nu is het uitgegroeid naar online games als fortnite en rocket league. Ook is het nu veel populaider dan vroeger, het aantal toernooien in 2000 was 10. In 2010 waren het er al ruim 2000.

  • 2.

    Nederland telt een aantal grote teams zoals Team Liquid en Serious Gaming. Sinds 2005 is de Nederlandse e-Sport Bond, ESB, heel belangrijk. Ze zorgen ervoor dat er jaarlijks het officiële Nederlandse kampioenschap georganiseerd kan worden. Dit evenement wordt gehouden als dochterevenement bij het Dutch Gaming Festival, dit evenement word gehouden in Eindhoven. Daarnaast heeft de e-sportbond een aantal e-sportclubs en verenigingen opgezet, zoals de E-divisie. Het is de bedoeling dat deze clubs in competitieverband gamen.

    Nederland heeft ook 3 bekende E-sport teams:

  • ⦁ Fnatic, een wereldwijd goed presterend team, mede opgericht door een Nederlander en ontstaan uit een Nederlands team.

  • ⦁ Serious Gaming, een in 2004 in Amsterdam opgericht gamingteam dat sinds jaren ook tot de grootste ter wereld behoort.

  • ⦁ Team Liquid, een prominent StarCraft en StarCraft II-team. Kent ook een Nederlandse origine door medeoprichter Victor Goossens.

    Maar wat zijn nou de maatschappelijke effecten?

    Een duidelijk probleem is het geld dat naar de E-sport toernooien gaat. Het geld dat nodig is om zo’n evenement te organiseren en natuurlijk het prijzengeld dat verdient kan worden. Kijk bijvoorbeeld naar een game als fortnite. Fortnite E-sport is heel groot. Epic Games heeft een zogenaamd world cup event aangemaakt, spelers kunnen gedurende 10 weken elke weer 1 miljoen dollar verdienen. Maar dat is nog niet alles, op 26 Juli worden de Finals gehouden. De beste spelers van de wereld komen daar samen om te kijken wie de beste van allemaal is. Het prijzengeld is daar maar liefst 30 miljoen! En dat alleen voor een ‘kleine’ groep mensen. Mensen die bijvoorbeeld geen fortnite spelen merken hier helemaal niks van. Toch zijn er een hoop mensen bij betrokken, denk aan de organisatie en natuurlijk alle spelers van het spel.

    Ook kan het ervoor zorgen dat mensen veel meer gaan gamen omdat ze heel graag deel willen nemen aan de E-sport toernooien van hun favoriete spel. Dit kan natuurlijk ook leiden tot veel meer game verslaafden.

  • 3.

    Wat gaat de toekomst brengen? Ik denk dat E-sport heel groot gaat worden. Dit komt omdat het de laatste jaren al zo extreem is gegroeid. Het prijzengeld gaat omhoog en mensen worden dus nog meer aangestuurd beter te gaan spelen. Het zal ons dus ook niks verbazen als er speciale verenigingen worden opgericht om met een grote groep mensen hetzelfde spel te spelen en van elkaar te leren, net als een voetbalclub bijvoorbeeld. Ook gaat het voor sommige mensen betekenen dat ze dus van hun hobby hun werk kunnen gaan maken, denk aan bekende youtubers en streamers of natuurlijk bekende E-sporters.

    Ik denk dat E-sport ook veel serieuzer genomen gaat worden, want er worden op dit moment ook steeds meer stadions of arena’s gebouwd om de toernooien in te houden. Op deze manier kunnen er dus ook de ruim 300 miljoen fans/kijkers hun favoriete team aanmoedigen of hun favoriete game volgen, net als bij voetbal.

    Als de E-sport groeit komen er dus heel waarschijnlijk meer teams, iedereen wil natuurlijk de beste zijn. Teams zullen dus ook serieuzer met elkaar omgaan. Zo zullen ze na het toernooi evalueren, wat ging er goed en wat niet, wie was de zwakke of juist de sterke schakel.

    Ook kunnen ‘casual’ spelers leren van de betere spelers, als jou favoriete speler bijvoorbeeld een bepaalde tactiek heeft kan je er zelf voor kiezen dat ook eens te proberen.

    Tuurlijk zit er ook een nadeel aan vast. Zoals eerder gezegd gaat er eigenlijk te veel geld naar

    E-sports. Er zijn natuurlijk mensen die gaan zeggen dat al dat geld beter naar landen kunnen gaan die het echt nodig hebben dan naar computerspelletjes. Toch is het nog niks met wat bijvoorbeeld voetbal uitgeeft aan alleen maar een speler.

  • 4.

    Gaming, inclusief e-sports, is nu al een grotere markt dan traditionele sport, maar dat zou ook kunnen gaan gelden voor e-sports, zeker als er ook sponsorcontracten worden afgesloten voor zowel spelers als het bedrijf. Newzoo verwacht zelfs dat de Olympische Spelen e-sports gaan omarmen, dit zal waarschijnlijk dan wel een apart evenement gaan worden. E-sports zal in elk geval flink bijdragen aan de groei van gaming. Kijk bijvoorbeeld bij het bedrijf Epic Games, dat meerdere games bezit waaronder Fortnite. Fortnite is natuurlijk een heel groot spel dat wereldwijd wordt gespeeld door jongere maar ook volwassen mensen. Fortnite houd zich natuurlijk ook bezig met e-sport, er zijn ook vaak toernooien waar je als winnaar een grote geldprijs kan winnen. Doordat e-sport steeds groter wordt wilt Fortnite e-sport voor iedereen toegankelijk maken. Hierdoor gaat het spel nog groter worden dan dat het al is. Door alle ontwikkelingen die de game nog steeds ondergaat blijft het aantal spelers toenemen en hierdoor zal het spel en e-sport blijven groeien.

  • 5.

    Wij verwachten dat het een probleem gaat worden door al het geld dat in e-sport word gestoken. Je praat hier over miljarden euro’s die games hiermee verdienen. Wij vinden natuurlijk dat het geweldig is dat online gaming als een serieuze sport word gezien en dat de support enorm is, maar het geld kan beter geïnvesteerd worden in andere belangrijke zaken. Kijk bijvoorbeeld naar het prijzengeld van Fortnite. Het bedrag dat gewonnen kan worden is zo’n 100 miljoen dollar. Dit is extreem veel en kan beter worden uitgegeven aan hulp in arme landen of aan medische hulp naar onderzoeken. Uiteindelijk zullen der steeds mensen komen die gaan inzien dat al het geld dat in e-sport wordt gestoken kan worden gebruikt voor betere doeleinden als economische problemen. Bijvoorbeeld de hongersnood of het water te kort. Met het geld kunnen ze in arme landen waterputten aanleggen, energienetwerken installeren of duurzaamheid problemen oplossen.

    Gemaakt December 2018
    door Ralph Silooy.